billede-fra-dengang-den-blev-leveret-af-flemming-tind

Dato

GYLLEVOGN VENDER TILBAGE EFTER KNAP 30 ÅRS TJENESTE

Gammel kærlighed ruster ikke, hvis lakeringen er i orden. Og det er den Ford-blå farve på den gyllevogn, servicechef Flemming Tind hos Samson Agrolize husker, da han som ung svend i 1993 skruede den sammen hos Maskinfabrikken SAMSON i Tange.

En specialmalet Ford-blå gyllevogn med slangebom i svimlende 12 meters bredde. - Ikke mere end en enkelt sektion på vore slangebomme i dag, siger servicechef Flemming Tind, Samson Agrolize. Sådan så den ud, da den var ny og blev leveret til en nordvestjysk maskinstation i 1993.

Servicechef Flemming Tind hos Samson Agrolize har et varmt telefonnummer, når han befinder sig i centrum for de spørgsmål, brugerne har brug for at få besvaret, når i hundredvis af SAMSON gyllevogne vågner fra vinterdvalen og gyllesæsonen bryder løs.

- Der er en del der kan klares på telefonen, men ellers sørger vi for at få sendt en montør ud for at hjælpe, så det hele fungerer, siger han fra sin varme stol hos Samson Agrolize i Viborg.

Flemming Tind har også et varmt hjerte og det slog et par ekstra takter, da der her i foråret kom en ibyttetagen slamsuger ind på pladsen i Viborg.

- Den vogn kender jeg, den var jeg som ung landbrugsmekaniker med til at skrue sammen i 1993.

Speciel lakering

Den pågældende slamsuger var det største og ypperste, Maskinfabrikken SAMSON kunne levere i 1993. På den tid foregik produktionen på fabrikken i Tange, hvor de cirka 50 ansatte stort set selv producerede hver eneste komponent i det dengang nyeste skrig af en slamsuger.

- Jeg husker den særligt fordi den var solgt til en maskinstation i Nordvestjylland, hvor man kørte med Ford traktorer. Af samme grund skulle vognen nemlig lakeres i den særlige Ford-blå farve for at matche maskinstationens traktorer. Vognene fra SAMSON var dengang som standard lakeret med en rød-brun farve, fortæller Flemming Tind.

Efter sin læretid og et par andre jobs blev den dengang 25-årige Flemming Tind i januar 1990 ansat på Maskinfabrikken SAMSON i det, man kaldte slutmontagen. Typisk var vognene allerede solgt inden de blev færdigsamlede, hvilket også var tilfældet med den nu knapt 30 år gamle blå gyllevogn.

Drejbar boogie

Det helt nye på den 15.000 liter store toakslede vogn, som i disse år var Maskinfabrikken SAMSON's flagskib var drejbar boogie. Et princip, der naturligvis fulgte med på de treakslede vogne med 20.000 liter tanke, som fulgte efter nogle år senere.

- Fyldning af vognen skete ved hjælp af et pumpetårn og vakuumpumpe. Af samme grund skulle tankene svejses af folk med svejsecertifikater, og før vognen kunne leveres, skulle tanken trykprøves af en offentlig anerkendt myndighed, husker Flemming Tind.

Den blå gyllevogn blev leveret med en 12 meter slangebom og slæbeslanger. Lige netop slangebommen er dog blevet udskiftet og det er der en grund til.

Automatisk dosering

- Som jeg husker det, var det endnu ikke blevet et lovkrav, at gyllen skulle udbringes med slæbeslanger. Og helt ærligt, så havde de første slangebomme ikke nogen stor kapacitet, så det tog noget tid at få gyllen ud. Det er nok det, der er grunden til, der er monteret en nyere slangebom på vognen, for når det gælder nøjagtighed, var de skam helt ok, siger Flemming Tind.

Maskinfabrikken SAMSON interesserede sig meget tidligt for præcision.

- Vognen var nemlig forsynet med en tørstofmåler, der allerede dengang kunne dosere gyllen efter tørstofindhold. Det kaldtes automatisk dosering og kunne lade sig gøre fordi uddoseringen kontinuerligt blev bestemt af gyllens aktuelle viskositet, lyder den tekniske forklaring.

Velholdt vogn

Den Ford-blå gyllevogn, der nu står hos Samson Agrolize i Viborg, er ifølge Flemming Tind overraskende velholdt.

- Den har været handlet en enkelt gang gennem alle årene, men er bestemt i god stand, sin alder i betragtning og kan sagtens gøre nytte i mange år frem. I dag bruger man dog centrifugalpumper, som er langt mere effektive til gylle, men jeg kunne da sagtens forestille mig, en entrepenør kunne bruge den til at flytte vand med via det stadigt velfungerende vakuum/tryk system.

- Når vi kender dens fremtid, skal vi nok få den tilpasset til formålet. Den har holdt sig godt og den blå Ford-farve sidder stadig som den skal, siger Flemming Tind og klapper kærligt sin gamle ven.

- Ligesom med alle de nyere generationer af SAMSON vogne, kan jeg helt konkret om den her sige, at jeg kender hver møtrik, selvom det er nogle år siden, jeg strammede boltene her, siger han.

 

- En gammel ven er vendt tilbage. Servicechef hos Samson Agrolize, Flemming Tind, har været Samson-mand siden 1990. I 1993 var han i slutmontagen hos Maskinfabrikken SAMSON i Tange og han husker tydeligt, da han som ung svend stod for at samle denne unikke slamsuger, der nu er vendt tilbage og befinder sig på brugtlageret hos Samson Agrolize.