agros-TG

Dato

Samson Agrolize leverer sin første TG’er til dansk kunde

Samson TG-vognen slår i udgangspunktet sine folder på de store volumenmarkeder i Frankrig og Tyskland. Men nu er den også i marken på Fyn, hvor der viste sig at være et stærkt match mellem kundens behov og seriens specifikationer, der ligger et godt stykke under PG II-serien. Foto: Samson Agrolize.

Samson TG-serien er egentlig udviklet og målrettet til salg i udlandet, men hos Samson Agrolize øjner man nye muligheder blandt de danske kunder, hvor en topklasse PG II-vogn er skudt over målet.

Hos Samson Agrolize kunne man forleden, og nærmest på rekordtid, levere en Samson TG 18 fra fabrikken i Frankrig til en kunde på Fyn, der trippede for at komme i marken.

Dermed er den første TG’er taget i arbejde i Danmark, og det har sat nye tanker i gang hos direktøren for Samsons danske salgsselskab, Samson Agrolize.

- Samson har alle dage fokuseret på at udvikle og levere verdens bedste og mest avancerede gyllevogne. Det er det danske marked, med restriktiv miljølovgivning, der har drevet udviklingen og for vores vedkommende især via maskinstationerne og de store landmænd, der kræver stor kapacitet og topkvalitet, fortæller Torben Larsen, der er administrerende direktør for Samson Agrolize. - Men vi har i mange år ikke fokuseret ret meget på de kunder, der befinder sig lige under det top-professionelle marked. De kunder, hvor det ikke er planen at købe ind på øverste hylde med en PG II-vogn, siger Torben Larsen.

 

Torben Larsen, administrerende direktør for Samson Agrolize foran en lille håndfuld TG 20-vogne, der sagtens kan komme i spil på det danske marked.


Samson DNA

Der er en anseelig prisforskel på en PG II-vogn og en TG-vogn, der er noget lettere at komme i nærheden af for de mellemstore landmænd i Europa, hvor strukturudviklingen i landbruget er 10-15 år efter den, vi ser i Danmark. 

Og groft sagt kan man sige, at TG-serien, der nu har fem år på bagen, bygger på det udgangspunkt, som PG-vognen gik sin sejrsgang med for 12-14 år siden. Dog stadig med nogle af de landvindinger Samson har opnået i udviklingen af den moderne PG II-vogn.

TG-serien blev født til vores eksportmarkeder, hvor der er et stort volumensegment, som efterspørger simplere og billigere gyllevogne. Og den har vist sig at være en stor succes på de markeder, siger Torben Larsen, der understreger, at selvom TG-serien er et mere prisbilligt alternativ, så er Samson ikke gået på kompromis med den høje kvalitet, der kendetegner Samson-brandet.


Nøgleforskelle på TG og PG II:

  • Mindre lift.
  • Fast træk.
  • Styring med Slurrymaster 5000 i stedet for Slurrymaster 8000.
  • Anden rammeopbygning.
  • Mulighed for tragt til eksternfyldning for og bag.

 

TG-serien har Samsons DNA med høj udbringningskapacitet. Det er en stærk vogn, der er epoxy-behandlet indvendigt og forberedt generisk til redskaber, der sikrer udnyttelsen af kvælstoffet. Det er en Samson gyllevogn, forklarer Torben Larsen.

- Der er mange ting, vi ikke vil gå på kompromis med, selvom vi piller omkostninger af og går ned i et meget konkurrencepræget, mere prisbilligt kundesegment. Kunden skal stadig opleve den høje kvalitet, der kendetegner Samson-brandet, lyder det fra direktøren.


Vi har også en vogn til dig

Der findes gyllevogne i mange afskygninger både i Danmark og i resten af verden.

Og i Danmark kører mange små og mellemstore landmænd stadig med Samson-gyllevogne fra i de store årgange fra 2008, 2009 og 2010. Det er fortsat rigtig gode vogne, der med opdateringer fortsat kan følge med de restriktive danske krav, men de er med 15 år på bagen også ved at være modne til udskiftning.

Især i det kundesegment ser Samson Agrolize, at der er muligheder for igen at komme i dialog.

- Det handler om, at vi nu går ud og siger til det danske kundesegment, der kører rundt med gamle vogne, at Samson har faktisk et rigtig godt alternativ. At nu har Samson faktisk igen en vogn til dig, der går og spekulerer på at få byttet din gamle toakslede vogn og ganske naturligt ikke er i markedet for vores store komplekse PG II-vogne med 36 meter bom, hjultræk og så videre. Til dig har Samson i TG-vognen faktisk et super godt og væsentligt billigere alternativ, der altså stadig har Samsons DNA fra A til Z, siger Torben Larsen.

Selvom TG-serien produceres på Samsons franske fabrik, så har Samson Agrolize TG-vogne til hurtig levering. Den første TG-vogn, der nu er i marken på Fyn, blev leveret bare en uge efter, der blev givet håndslag på handlen.