Hvem er vi?

Forebygger panik i gyllesæsonen

Når lærken synger og afgrøderne sætter fart, skal en hær af gyllevogne kunne levere næringsstoffer med præcision og i døgndrift. Hos Samson Agrolize er vintereftersyn af de avancerede gyllevogne sat i system.

Gyllesæsonen er godt i gang og den kan blive hektisk i år.

Den milde vinter, hvor afgrøderne på det nærmeste har kunnet gro hele tiden, fremrykker planternes længsel efter næringsstoffer og dermed er der risiko for at gyllesæsonen bliver kort og hektisk inden afgrøderne bliver for store at udbringe gyllen i.

Værkførerne hos Samson Agrolizes servicepartnere og hos Samson Agrolize har servicechef Flemming Tind travlt med at sende servicehold med typisk to montører og en velekviperet servicevogn ud til de mange Samson-brugere landet over.

– Siden oktober har fire til fem servicehold herfra og fra vores servicepartnere landet over været fuldt beskæftiget med at foretage systematiske vintereftersyn og klargøre gyllevogne for landmænd og især maskinstationer, forklarer han.

– Selvom der mange steder endnu er for blødt at køre, kunne vi såmænd godt bruge lidt vintervejr, for der er stadig mange, der ringer og ønsker vores hjælp til et vintereftersyn.

Klar til sæsonen

Siden Samson for tre år siden introducerede tre års garanti på nye vogne, er et årligt vintereftersyn af de avancerede gyllevogne blevet systematiseret af forhandlerorganisationen Samson Agrolize. Nu breder den systematiske tilgang til et forebyggende vintereftersyn sig også til alle de ældre vogne end netop lige dem, der endnu er omfattet af garantiperioden.

– Vi er jo godt klar over, når for eksempel en maskinstation tager omfattende arbejdsopgaver ind for sine kunder, så skal grejet altså fungere optimalt. Ofte i døgndrift, når sæsonen er på sit højeste. Og her er der altså ikke tid til at skifte et pumpeleje eller udbedre en skade, der er opstået sidste sæson og kunne have været afværget, fortæller Flemming Tind.

– Det er jo ikke nogen hemmelighed, at den udbredte anvendelse af sand i sengebåsene hos kvægbrugerne slider hårdt på udstyret. Nogen udsatte dele kan slides meget i løbet af en sæson, hvor det er værst. Det varierer naturligvis meget, afhængigt af, hvor meget kvæggylle fra disse ejendomme, en given vogn udbringer og hvor meget vognen er i marken eller kører på landevejen.

Specialiserede servicemontører

En nyere gyllevogn, for eksempel en Samson PG II, kan for eksempel udbringe mellem 50.000 og 100.000 kubikmeter gylle på en sæson.

– Når et hold kommer ud og udfører vintereftersyn på en gyllevogn, kan det tage fra en dag og op til tre-fire dage. Det er meget individuelt og består først og fremmest af et tjek af alle de vitale dele, herunder også elektronik og eventuelle opdateringer. Men især alle de bevægelige dele, der arbejder i gylle, skal tjekkes, fortæller Flemming Tind.

– Herefter er det naturligvis altid i samråd med kunden, det besluttes, hvilke ting, der skal udbedres. Vores servicefolk har stor erfaring i at vurdere, hvor tæt lejer, pakdåser og godstykkelser, er på at skulle skiftes, så man undgår stop i sæsonen.

Her i begyndelsen af februar ringer telefonen næsten konstant hos Flemming Tind hos Samson Agrolize, der med stor erfaring får koblet en ledig tid hos et servicehold sammen med et ønske om et forebyggende vintereftersyn.

– Lige nu får vi nye kunder hver dag og har voldsomt travlt. Både for kunderne og for os er det dog langt bedre at få ordnet grejet nu i stedet for at skulle foretage panikredninger midt i højsæsonen. Især, hvis det kunne være undgået med et forebyggende vintereftersyn, lyder det fra den travle servicechef.

Hos Samson Agrolize i Viborg dirigerer servicechef Flemming Tind med sikker hånd virksomhedens specialiserede serviceteams ud til forebyggende vintereftersyn på Samson Gyllevogne. Samson Agrolize har et net af servicepartnere med lokale reservedelslagre og efteruddannede medarbejdere fordelt ud over hele landet.

Når lærken synger og planterne har allermest brug for præcis tildeling af næringsstoffer, skal gyllegrejet kunne fungere perfekt. Når forholdene er til det, kører de avancerede gyllevogne ofte i døgndrift hos maskinstationerne.

da_DKDansk